Teknologi
dalam Pendidikan
Majlis Teknologi Pendidikan,
United Kingdom mendefinisikan teknologi dalam pendidikan sebagai suatu
pembentukan, penerapan, dan penilaian sistem, teknik dan bantuan untuk
memperbaiki proses pembelajaran (CET, 1979). Pusat Kebangsaan Pembelajaran
Terancang, United Kingdom pula mendefinisikan teknologi dalam pendidikan
sebagai penerapan ilmu saintifik mengenai pembelajaran dan juga syarat
pembelajaran untuk memperbaiki keberkesanan dan kecekapan pengajaran dan
latihan (Cowen, 1980).
Manakala Suruhanjaya Teknologi
Pengajaran, USA sebaliknya mendefinisikan teknologi dalam pendidikan sebagai
suatu cara yang sistematik untuk merekabentuk, melaksana, dan menilai
keseluruhan proses pengajaran dan pembelajaran (P & P) dari segi objektif
khusus, berdasarkan penyelidikan terhadap pembelajaran manusia dan komunikasi
dengan menggunakan gabungan sumber manusia dan bukan manusia untuk membawa
kepada pengajaran yang berkesan (Bjerstedt, 1972).
Teknologi maklumat memainkan
peranan yang sangat penting dalam usaha membantu Malaysia menjadi sebuah negara
yang maju. Multimedia Super Corridor (MSC) ialah suatu projek teknologi
maklumat yang sangat penting ke arah meningkatkan taraf ekonomi Negara, taraf
pendidikan rakyat, peningkatan sains dan teknologi, peningkatan perdagangan antarabangsa
dan pentadbiran yang lebih bersistematik.
Pengajaran Pembelajaran
Berbantukan Komputer (PPBK) telah dapat dikenal pasti sebagai bahan yang dapat
membantu guru dan pengalaman mereka dalam mata pelajaran yang diikuti. Pihak
Kementerian sedang berusaha menyediakan bahan PPBK yang secukupnya bagi empat
mata pelajaran iaitu Matematik, Sains, Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris yang
akan digunakan oleh pelajar-pelajar. Peranan guru-guru pula adalah untuk
memberikan bantuan sebagai fasilitator di kalangan pelajar.
Oleh itu, dapat disimpulkan
bahawa teknologi dalam pendidikan adalah suatu alat, prinsip dan pendekatan
saintifik dalam merancang dan melaksanakan proses P & P berbantukan
teknologi yang dapat membuka jalan kepada pelajar untuk menguasai atau memperolehi
matlamat pembelajaran yang telah dirancang oleh sesuatu kurikulum atau mata
pelajaran. Definisi ini juga tidak boleh meninggalkan keperluan terhadap
peralatan tertentu seperti bahan bercetak, bahan multimedia, bahan elektronik
dan bukan elektronik yang lain dalam membantu pendidik mencapai matlamatnya.
Kepentingan
Teknologi Pendidikan dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Teknologi pendidikan membawa erti yang
besar dalam P & P. Antara kepentingannya ialah bagi melicinkan proses P
& P kerana ia berfokuskan kepada isi-isi penting kepada topik yang akan
disampaikan. Teknologi pendidikan juga dapat menjimatkan masa, tenaga dan wang
, mengelakkan rasa bosan pelajar seterusnya mengekalkan minat pelajar. Ia juga
boleh menghiburkan pelajar serta mengelakkan dari berlakunya tidak faham atau
salah tafsir terhadap konsep melalui deria melihat, mendengar atau menyentuh.
Teknologi pendidikan dapat membetulkan
sebarang kekeliruan atau salah tafsir kerana ia memberi sesuatu gambaran yang
menyeluruh dan jelas sesuatu konsep dan kaitannya dengan kehidupan seharian
yang mana ia melibatkan pelbagai deria pelajar dengan penggunaan visual yang
diikuti oleh audio akan melibatkan deria lihat dan dengar dan mungkin deria
sentuh. Penglibatan deria ini akan meningkatkan daya ingatan pelajar.
Ia juga memberi kelainan dan kepelbagaian
kepada kaedah mengajar agar dapat membantu pelajar mendapat kesan pembelajaran
yang maksimum dengan penggunaan masa yang minimum dan memperkayakan pengalaman
pelajar dengan menggunakan media bergerak yang mana boleh memperkayakan
pengalaman murid yang tidak pernah mereka lihat atau alami akan dapat di
saksikan sendiri dan seolah-olah mengalaminya.
P & P akan memberikan keselesaan
kepada pelajar untuk belajar dan meneroka ilmu pengetahuan dan kemahiran
mengenai komponen perkakasan komputer berasaskan kadar keupayaan masing-masing
selain dapat memudahkan pelajar menimba ilmu pengetahuan asas, konsep, prinsip
dan fakta. Komponan perkakasan komputer adalah berdasarkan kandungan bahan yang
disediakan agar mereka boleh berdikari dalam mencari maklumat dan penemuan
untuk memenuhi sebarang tugasan melalui pencetusan satu perbincangan yang
menarik di kalangan pelajar dan guru.
Guru diberi tugas untuk menjana modal
insan gemilang bukanlah satu perkara yang baru tetapi ia adalah matlamat atau
impian bagi setiap guru terhadap pelajar-pelajarnya dalam mengharungi proses P
& P.
Faedah
Penggunaan Teknologi dalam Pendidikan
Kepentingan penggunaan teknologi dalam
pendidikan tidak dapat disangkal lagi. Tidak dapat dinafikan lagi bahawa
teknologi atau sesuatu alat bantu mengajar dalam bahasa sememangnya dapat
membantu pencapaian pelajar menguasai aspek bahasa dengan lebih baik (Dowling,
1999; Giesert & Futrell, 1990; Mahzan Arshad, 2003).
Teknologi memberikan kesan yang besar
terhadap proses P & P terutama semasa membuat pemilihan bahan teknologi
dalam pelbagai cara. Bagaimana pun, guru harus mempunyai pengetahuan yang jelas
dalam memilih bahan teknologi yang boleh digunakan dengan berkesan dalam
sesuatu sesi pengajaran dalam bilik darjah.
Di samping mengetahui bagaimana hendak
menilai secara berterusan bahan teknologi dan menentukan bahan teknologi yang
akan digunakan untuk membantu pencapaian objektif pembelajaran, pemilihan bahan
teknologi bukanlah sukar dilakukan oleh seorang guru yang mempunyai pengalaman
dalam menggunakan bahan serta kerap membuat penilaian kendiri terhadap
pencapaian pelajar setelah sesuatu bahan digunakan.
Pelbagai
Bahan Teknologi dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran
Papan
Tulis Elektronik
Papan tulis elektronik dengan fungsi yang
sama ditulis menggunakan pen sinar letrik atau sinar laser. Guru boleh terus
menunjukkan idea yang diperkatakannya atau diperkatakan oleh pelajarnya serta
mencungkil pemikiran pelajar dalam bilik darjah dan menonjolkannya secara
spontan sama ada dalam bentuk grafik atau perkataan di papan tulis untuk
tatapan semua
Bahan
Grafik, Gambar, dan Carta
Bahan grafik, gambar dan carta banyak
digunakan untuk membantu guru menjelaskan suatu konsep yang sukar untuk
dijelaskan dalam bentuk kata-kata. Konsep- konsep yang sukar tersebut lebih
mudah dijelaskan dengan menggunakan gambar, grafik atau carta. Terdapat
pelbagai bahan grafik dan carta yang berteknologi terkini seperti meng- gunakan
grafik dan animasi komputer yang digunakan dalam P & P.
Alat
Pandang Dengar Elektronik
Terdapat pelbagai alat pandang dengar
elektronik yang boleh digunakan dalam P & P. Antara alat pandang dengar
yang biasa digunakan ialah perakam kaset, compact disc, video compact disc,
digital compact disc, projektor filem, video kamera, projektor LCD, projektor
episkop dan MP3 yang dapat digunakan dengan lebih efektif.
Alat
Pandang Dengar Elektronik
Terdapat pelbagai alat pandang dengar elektronik
yang boleh digunakan dalam P & P. Antara alat pandang dengar yang biasa
digunakan ialah perakam kaset, compact disc, video compact disc, digital
compact disc, projektor filem, video kamera, projektor LCD, projektor episkop
dan MP3 yang dapat digunakan dengan lebih efektif.